تهدید به بمب گذاری در جشنواره کن، ورودی کاخ را بست پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همیر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد پخش فصل جدید «تا نیایش» از حرم مطهر امام رضا (ع) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عکس‌نوشت | آن عکس فقط یک جایزه نبود پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان رضوی در ماهی که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور: آنچه فردوسی آغاز کرد امروز تداوم و استمرار دارد

  • کد خبر: ۱۶۳۹۳۵
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور: آنچه فردوسی آغاز کرد امروز تداوم و استمرار دارد
محمود شالویی گفت: آنچه فردوسی آغاز کرد امروز تداوم و استمرار دارد و امیدواریم در حوزه ادب، فرهنگ و هنر روز به روز بر ارزش و اهمیت آن افزوده شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمود شالویی، امروز، ۲۴ اردیبهشت ماه، در همایش بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: هیچ تفاوتی میان شاعران نیست، نه تنها از پی هم آمدند، بلکه اندیشه‌های هم را نیز رونق و اعتلا بخشیدند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی شاهنامه حماسه قهرمانی و پهلوانی است که این حماسه با حماسه عرفانی در هم می‌آمیزد و یکدیگر را به کمال می‌رسانند. اگر بخواهیم مهم‌ترین نقش فردوسی را بیان کنیم باید بگوییم حماسه پهلوانی را با عرفانی پیوند داد و این دو در یکدیگر در آمیختند تا آنچه مطابق اندیشه متعالی است به ما رخ بنمایاند.

شالویی عنوان کرد: فردوسی با برخی اشعار خویش چنان ذوق و ذائقه‌ای در شاعران بعد خویش برانگیخت که آن‌ها را به تامل و نگاه نو تحریک کرد. داستان رستم و سهراب را ۲۰۰ سال بعد مولوی به گونه دیگری روایت کرده است. از قرن دوم هجری به بعد با ترجمه آثار یونانی به زبان عربی و برگردان آن به زبان فارسی و پیدایش نهله‌های فکری آهسته آهسته چنان این پله‌ها را طی کرد که در اندیشه‌های شاعرانی که حکیم بوده‌‌اند وارد شده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با اشاره به اینکه درباره فردوسی اولین صفتی که بیان می‌شود، حکیم بودن است، آنگونه که ابراهیم از خدا می‌خواهد، تصریح کرد: حکیم را برای فردوسی آوردند نه چون لقمان بعد از اسمش بلکه قبل از نام او. سنایی و نظامی نیز چنین توصیفاتی دارند. آنچه مهم بوده و قابلیت برداشت دارد این است که بدانیم آیا آنچه فردوسی و نظایر او گفته‌اند برای زمان خویش بوده یا امروز. امروز بیش از هر زمان دیگری به چنین معارفی نیاز مبرم داریم.

وی بیان کرد: شهر مقدس مشهد شهری است که با چنین بزرگانی در هم آمیخته، از امام رضا(ع) که سرسلسله همه اهل معرفت هستند تا بزرگانی چون فردوسی که در این دیار حضور دارند. آنچه فردوسی آغاز کرد امروز تداوم و استمرار دارد و امیدواریم در حوزه ادب، فرهنگ و هنر روز به روز بر ارزش و اهمیت آن افزوده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->